Amsterdam
Barbara Strozzilaan 1011083 HN Amsterdam
Nederland+31 10 307 7131info@kruso.nl
Business consulting – maar anders.
Toen IKEA mensen wilde betrekken bij duurzame energie, zochten ze naar een efficiënte manier om het nieuwe project van de grond te krijgen.
Na het samenstellen van een klein intern team, analyseerden ze de markt en besloten zich te richten op zonnepanelen.
Maar om vooruit te komen, moesten ze hun bedrijfsprocessen en digitale workflows versnellen.
Grote organisaties ondervinden vaak vertraging bij het lanceren van nieuwe bedrijfsgebieden en producten. Dit komt niet doordat ze inefficiënt zijn, maar door de betrokkenheid van veel stakeholders, besluitvormers en goedkeuringsprocessen, die de zaken kunnen vertragen. Dit was ook het geval voor IKEA.
Toen Kruso bij het project betrokken werd, was de algemene richting al bepaald, maar het proces moest sneller verlopen. We voegden snel 5-10 mensen toe aan het interne team van IKEA, waaronder product owners, scrum masters, business developers, architecten, projectmanagers en ontwikkelaars. Samen konden we de ontwikkeling van digitale oplossingen en webapplicatieprototypes in zeer korte tijd versnellen.
Traditioneel bedrijfsadvies is superduur, en het enige dat je krijgt, is een stapel PowerPoints die de raad van bestuur tevreden stelt. Wij doen het anders. We praten er niet alleen over – we voeren het ook uit.
Het projectteam evolueerde naar drie belangrijke onderdelen:
Productexperts: Specialisten met diepgaande kennis van het duurzame energieproduct; zonnepanelen.
Digitale experts: Het team van Kruso, dat kon innoveren, testen en digitale oplossingen en platformen ontwikkelen.
Business experts: Experts met een goed begrip van IKEA’s bedrijfsvoering en interne processen.
Met deze structuur begon het project meer interne aandacht te krijgen binnen IKEA, wat cruciaal is bij grote organisaties om een groot project vooruit te helpen.
Met het nieuwe team konden we het project aanzienlijk versnellen. We ontwikkelden verschillende digitale prototypes ter ondersteuning van de nieuwe productcategorie. Het hoofddoel was om een communicatieplatform te creëren om kennis over zonnepanelen met de klanten van IKEA te delen.
IKEA’s stap naar de verkoop van zonnepanelen bracht nieuwe uitdagingen met zich mee. Anders dan bij het kopen van meubels, wat vertrouwd is voor hun klanten, is de aanschaf van zonnepanelen ingewikkelder. Het omvat beslissingen over energie-efficiëntie, installatie en regelgeving, wat overweldigend kan zijn. We moesten het proces vereenvoudigen en net zo gemakkelijk maken als het kopen van een meubelstuk bij IKEA.
In de loop der tijd hielpen we IKEA met het uitbreiden van hun team en begeleidden we hen bij het aannemen van de juiste mensen. In plaats van het project gewoon over te dragen, introduceerden we de nieuwe teamleden en hielpen we hen interne capaciteit op te bouwen. Het team groeide van 5 naar 20 mensen, en we begonnen onszelf geleidelijk terug te trekken, zodat IKEA het project in de toekomst volledig zelf kon beheren.
Door een hands-on, samenwerkingsgerichte aanpak konden we IKEA helpen om snel te schakelen, te innoveren en uiteindelijk een duurzame, schaalbare oplossing te bouwen die zij zelf kunnen beheren en voortzetten.