Kruso Logo
Contacteer ons

Wineandbarrels

B2B en B2C combineren met omnichannel commerce.

Wineandbarrels is een van Europa’s toonaangevende leveranciers van wijnkoelkasten, wijnrekken en andere wijnaccessoires.

Met een visie om meer te bieden dan alleen producten—waarbij de klant altijd centraal staat in zowel de bedrijfsvoering als productontwikkeling—had Wineandbarrels behoefte aan een digitale setup die de klantreis kon samenbrengen en volledig geïntegreerd was in het bedrijf.

Van standaard naar unieke koopervaring

Wineandbarrels kwam van een standaardoplossing die ze na verloop van tijd ontgroeid waren. Er was behoefte aan meer complexe functionaliteiten en flexibiliteit. Het systeem bood geen mogelijkheid om de oplossing te configureren en aan te passen aan de eisen van Wineandbarrels en de verwachtingen van hun klanten. Tegelijkertijd waren eerdere pogingen tot maatwerkontwikkeling geëindigd in een inflexibel en log platform, waar gebrek aan ondersteuning en systeembeperkingen verdere ontwikkeling in de weg stonden. Daarom was een fundamentele herstart van de digitale processen noodzakelijk.

Door nauwe samenwerking is Wineandbarrels overgestapt op een oplossing die veel eenvoudiger en sneller in gebruik is, met betere datakoppelingen en soepelere workflows over de kanalen heen. Dit zorgt voor meer controle en de mogelijkheid om een betere en meer samenhangende service aan klanten te bieden.

Omnichannel over fysieke en digitale touchpoints heen

Met zes showrooms in onder andere Hillerød, Stockholm en Parijs, een webshop en een extern magazijn, had Wineandbarrels behoefte aan een geïntegreerde gebruikerservaring die zowel klanten als interne medewerkers ten goede komt.

Wineandbarrels verkoopt zowel eenvoudige producten zoals wijnglazen en accessoires als complexe oplossingen in de vorm van op maat gemaakte wijnkamers en wijnkelders. Er was dus behoefte aan een flexibel OMS-systeem dat geschikt is voor kleine bestellingen, maar ook overzicht houdt over grote, complexe ‘full service’ verkopen. Een opzet die de koopervaring voor zowel klant als medewerker verbetert, waarbij realtime inzicht in bestellingen en voorraadstatus iedereen ten goede komt.

Composable commerce-architectuur

De techstack is gebaseerd op een composable commerce-architectuur die flexibiliteit en schaalbaarheid combineert. Omnium OMS vormt de kern en beheert het volledige verkoopproces, inclusief winkelwagen, bestellingen, productgegevens en realtime-inzichten. Dit maakt zowel B2C- als B2B-verkoop eenvoudig en efficiënt.

Sanity CMS beheert alle webcontent over verschillende platformen, terwijl Klaviyo gepersonaliseerde marketing automatiseert op basis van gebruikersgedrag. HelloRetail zorgt voor relevante zoekresultaten en aanbevelingen, en Vacel levert een snelle en flexibele frontend.

Wineandbarrels beschikt vandaag over een efficiënter verkoopproces, betere datakwaliteit en snellere responstijden op klantvragen. Bovendien maakt de oplossing het mogelijk snel en effectief op te schalen naar nieuwe landen en markten.