Amsterdam
Barbara Strozzilaan 1011083 HN Amsterdam
Nederland+31 10 307 7131info@kruso.nl
Het platform verbetert transparantie, gebruiksvriendelijkheid en schaalbaarheid.
De Deense Autoriteit voor Sociale Diensten en Huisvesting is een nationale overheidsinstantie die werkt aan veilige, duurzame huisvesting, ondersteuning biedt aan kwetsbare groepen en sociale voorzieningen versterkt. Lokale Huurcommissies spelen hierin een cruciale rol door geschillen over huurprijzen, onderhoud en huurverhogingen op te lossen. Hun doel is om eerlijke, consistente en juridisch correcte besluiten te waarborgen voor zowel huurders als verhuurders.
Het bestaande systeem van de Huurcommissies voldeed niet meer aan de hedendaagse eisen van digitale zelfbediening en gebruiksvriendelijkheid. Zowel burgers als medewerkers ondervonden complexe processen en onduidelijke gebruikersflows, wat leidde tot inefficiënte en tijdrovende zaakbehandeling.
Om dit te verbeteren, ontwikkelde de autoriteit een nieuw zaaksysteem dat processen stroomlijnt en transparantie verhoogt. Een belangrijk element was de publieke beschikbaarheid van twee registers - het Besluitenregister en het Huurregister - via toegankelijke websites.
Kruso ontwikkelde de gebruikersinterface en implementeerde de frontend van het nieuwe intuïtieve zelfbedieningsplatform, gebouwd op Umbraco CMS.
Het platform maakt het eenvoudig voor huurders en verhuurders om klachten in te dienen en documenten digitaal aan te leveren. Tegelijkertijd kunnen Huurcommissies via een beheersinterface zaken aanmaken, toewijzen en opvolgen gedurende het hele proces.
Gebaseerd op beproefde principes uit de publieke sector, om een herkenbare en toegankelijke gebruikerservaring te bieden.
Door frontend en backend te scheiden, kan het systeem eenvoudig worden aangepast zonder de gebruikerservaring te verstoren.
Commissies kunnen formulieren en content zelf aanpassen binnen Umbraco – zonder tussenkomst van externe ontwikkelaars.
Het platform voldoet aan de WCAG 2.1 AA-richtlijnen, waardoor het voor iedereen toegankelijk is volgens de geldende regelgeving.
De nieuwe oplossing heeft de ervaring voor alle betrokkenen sterk verbeterd. Klachten kunnen sneller worden ingediend en behandeld, en het publieke inzicht in eerdere uitspraken en huurprijzen zorgt voor meer duidelijkheid en minder onnodige klachten. Bovendien is het systeem schaalbaar en toekomstbestendig.