Kruso Logo
Contacteer ons

Digitaal productpaspoort

Het nieuwe initiatief van de Europese Unie wordt verwacht in werking te treden aan het begin van 2024, en de nieuwe regels zullen geleidelijk worden uitgerold richting 2030. Bent u klaar?

Het Digitale Productpaspoort – Wat en waarom?

Het Digitale Productpaspoort van de EU maakt deel uit van een grotere beweging om duurzaamheid en circulaire toeleveringsketens in de regio te bevorderen. De textielindustrie zal een van de eerste zijn die dit nieuwe schema implementeert, dat gedetailleerde informatie biedt over de herkomst van producten, de milieu-impact, materialen en recyclingmogelijkheden. Dit initiatief, verankerd in de EU's Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), heeft tot doel Europa te ondersteunen bij haar transformatie naar een meer circulaire economie.

De regeling is ontworpen als een soort digitaal label, dat consumenten kunnen scannen om informatie te verkrijgen over de herkomst van het product, de impact ervan op het klimaat en het milieu, de gebruikte materialen, en de recyclingmogelijkheden van het product.

The Digital Product Passport: A guide to implementation

Maak je klaar voor het Digitale Product Paspoort met deze gids. We hebben de belangrijkste informatie voor je verzameld:

  • Kom alles te weten over het Digitale Product Paspoort en hoe het jou zal beïnvloeden.

  • Leer hoe je je productgegevens organiseert met PIM en hoe je het gebruikt met het Digitale Product Paspoort.

  • Laat je inspireren door een echte casestudy en til je bedrijf naar een hoger niveau.

Veel leesplezier!

  • The Digital Product Passport: A guide to implementation

Sorry, we kunnen dit formulier niet tonen. Misschien heb je adblockers ingeschakeld?

Wie wordt er beïnvloed?

Aanvankelijk richt de EU zich op de implementatie van productpaspoorten in de kleding-, batterij- en consumentenelektronicasectoren tegen 2026. De rest van de industrieën zal volgen, behalve voedsel, diervoeder en farmaceutische producten, die uitgesloten zijn van deze regel. 

Bovendien moet elk bedrijf dat een product op de EU-markt verkoopt een productpaspoort verstrekken voor zowel het afgewerkte product als de afzonderlijke onderdelen, wat betekent dat deze wetgeving, hoewel specifiek voor de EU, een wereldwijde impact zal hebben. 

The Digital Product Passport and PIM

Hoe je aan de slag gaat met het Digitale ProductpaspoortMiniserie

Laten we het hebben over het Digitale Productpaspoort...

We hebben er eerder over gesproken, en misschien weet je er al iets van. Toch zijn er nog veel vragen om te beantwoorden... Daarom hebben we de krachten gebundeld met DynamicWeb om te bespreken wat er gebeurt en hoe je succes behaalt met het Digitale Productpaspoort.

Niels Brinkø, CTO bij Kruso, en Lars Holm Byg, Commercial Product Manager bij DynamicWeb, zijn je hosts in deze miniserie waarin ze in 5 afleveringen alles delen wat ze weten.

PIM

Het gebruik van PIM om te slagen met het digitale productpaspoort

Een PIM-systeem kan essentieel zijn om uitgebreide productgegevens over meerdere kanalen te beheren. Een PIM-systeem kan de aggregatie en het beheer van de gedetailleerde informatie die nodig is voor de DPP, zoals gebruikte materialen, details over de sourcing en milieueffect, stroomlijnen. Deze integratie stelt bedrijven niet alleen in staat om aan regelgevende vereisten te voldoen, maar verbetert ook de nauwkeurigheid en toegankelijkheid van productinformatie, wat een robuuste basis biedt voor transparantie en consumentenvertrouwen.

Met PIM-systemen die de implementatie van DPP's effectief ondersteunen, kunnen organisaties ervoor zorgen dat alle noodzakelijke gegevens nauwkeurig worden onderhouden en gemakkelijk worden bijgewerkt, waardoor het rapportage- en complianceproces naadloos en schaalbaar wordt. Deze strategische synergie helpt bedrijven een grotere operationele efficiëntie te bereiken en stemt hen af op evoluerende duurzaamheidsdoelen.

Onze PIM-partners

Maak je klaar voor het Digitale Productpaspoort in 3 stappen

  1. Zet uw data op orde

    De DPP streeft naar datatransparantie, te beginnen met het beoordelen van uw huidige supply chain data om te verzekeren dat deze robuust genoeg zijn voor nieuwe regelgeving. Merken herzien hun technologische stapels, met name door te investeren in PIM-oplossingen, om vereiste gegevens effectief te beheren en te verspreiden en te voldoen aan deze regelgeving.

  2. Betrek al uw stakeholders

    Het implementeren van de DPP zal uw organisatie breed beïnvloeden, wat identificatie en sluiting van datalekken vereist, terwijl wordt gegarandeerd dat alle interne teams geïnformeerd en voorbereid zijn. Elk team moet de impact van de DPP op hun functies begrijpen en plannen, van inkoop en marketing tot IT en financiën, om een gefragmenteerde aanpak te voorkomen en datatransparantie te bereiken.

  3. Wees een differentiator die groei stimuleert

    Het zien van de DPP als een kans in plaats van een regelgevende hindernis kan bedrijven helpen de zichtbaarheid van de supply chain te verbeteren, het gebruik van middelen te optimaliseren en nieuwe inkomstenstromen te ontsluiten. Het omarmen van de DPP kan uw bedrijf differentiëren, zich afstemmen op de vraag van consumenten naar duurzaamheid en mogelijk aanvullende onverwachte voordelen onthullen naarmate de wetgeving zich ontwikkelt.

Wil je meer weten?

Neem contact met ons op en laat ons u helpen met het digitale productpaspoort

Anouk Maat

info@kruso.nl