Amsterdam
Barbara Strozzilaan 1011083 HN Amsterdam
Nederland+31 10 307 7131info@kruso.nl
Het nieuwe initiatief van de Europese Unie wordt verwacht in werking te treden aan het begin van 2024, en de nieuwe regels zullen geleidelijk worden uitgerold richting 2030. Bent u klaar?
Het Digitale Productpaspoort van de EU maakt deel uit van een grotere beweging om duurzaamheid en circulaire toeleveringsketens in de regio te bevorderen. De textielindustrie zal een van de eerste zijn die dit nieuwe schema implementeert, dat gedetailleerde informatie biedt over de herkomst van producten, de milieu-impact, materialen en recyclingmogelijkheden. Dit initiatief, verankerd in de EU's Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), heeft tot doel Europa te ondersteunen bij haar transformatie naar een meer circulaire economie.
De regeling is ontworpen als een soort digitaal label, dat consumenten kunnen scannen om informatie te verkrijgen over de herkomst van het product, de impact ervan op het klimaat en het milieu, de gebruikte materialen, en de recyclingmogelijkheden van het product.
Sorry, we kunnen dit formulier niet tonen. Misschien heb je adblockers ingeschakeld?
Aanvankelijk richt de EU zich op de implementatie van productpaspoorten in de kleding-, batterij- en consumentenelektronicasectoren tegen 2026. De rest van de industrieën zal volgen, behalve voedsel, diervoeder en farmaceutische producten, die uitgesloten zijn van deze regel.
Bovendien moet elk bedrijf dat een product op de EU-markt verkoopt een productpaspoort verstrekken voor zowel het afgewerkte product als de afzonderlijke onderdelen, wat betekent dat deze wetgeving, hoewel specifiek voor de EU, een wereldwijde impact zal hebben.
We hebben er eerder over gesproken, en misschien weet je er al iets van. Toch zijn er nog veel vragen om te beantwoorden... Daarom hebben we de krachten gebundeld met DynamicWeb om te bespreken wat er gebeurt en hoe je succes behaalt met het Digitale Productpaspoort.
Niels Brinkø, CTO bij Kruso, en Lars Holm Byg, Commercial Product Manager bij DynamicWeb, zijn je hosts in deze miniserie waarin ze in 5 afleveringen alles delen wat ze weten.
De DPP streeft naar datatransparantie, te beginnen met het beoordelen van uw huidige supply chain data om te verzekeren dat deze robuust genoeg zijn voor nieuwe regelgeving. Merken herzien hun technologische stapels, met name door te investeren in PIM-oplossingen, om vereiste gegevens effectief te beheren en te verspreiden en te voldoen aan deze regelgeving.
Het implementeren van de DPP zal uw organisatie breed beïnvloeden, wat identificatie en sluiting van datalekken vereist, terwijl wordt gegarandeerd dat alle interne teams geïnformeerd en voorbereid zijn. Elk team moet de impact van de DPP op hun functies begrijpen en plannen, van inkoop en marketing tot IT en financiën, om een gefragmenteerde aanpak te voorkomen en datatransparantie te bereiken.
Het zien van de DPP als een kans in plaats van een regelgevende hindernis kan bedrijven helpen de zichtbaarheid van de supply chain te verbeteren, het gebruik van middelen te optimaliseren en nieuwe inkomstenstromen te ontsluiten. Het omarmen van de DPP kan uw bedrijf differentiëren, zich afstemmen op de vraag van consumenten naar duurzaamheid en mogelijk aanvullende onverwachte voordelen onthullen naarmate de wetgeving zich ontwikkelt.
Neem contact met ons op en laat ons u helpen met het digitale productpaspoort
Anouk Maat