Kruso Logo
Contacteer ons

Een nieuwe infrastructuur vraagt om nieuw vertrouwen

AI begint voor jou te verkopen – maar is jouw infrastructuur er klaar voor?

Wanneer AI niet alleen inspireert maar ook verkoopt namens merken, verandert het fundament van digitale handel. Met OpenAI’s Buy it in Chat en het onderliggende Agentic Commerce Protocol wordt chat niet langer alleen een nieuw interface. Het wordt de infrastructuur van de toekomst. En dat stelt nieuwe eisen aan verantwoordelijkheid, veiligheid en transparantie. 

OpenAI’s Buy it in Chat verandert de toekomst van commerce Nieuws | AI

Vertrouwen wordt een concurrentievoordeel

We hebben eerder beschreven hoe datakwaliteit, vertrouwen en merkwaarden essentieel zijn in de nieuwe AI-gedreven klantreis. Dat blijft zo. Maar naarmate transacties worden afgehandeld door AI-agenten, worden compliance en data-ethiek net zo belangrijk. 

Wanneer klanten ChatGPT vragen om hulp bij het vinden (en kopen) van een product, is zichtbaarheid alleen niet voldoende. Je moet ook betrouwbaar zijn – in de data waarop de AI vertrouwt en in de technologie die je merk verbindt met de agent. 

Dat betekent ook dat naleving van regelgeving zoals de GDPR en de AI Act belangrijker wordt dan ooit. 

Infrastructuur vóór interface

Buy it in Chat markeert het begin van een nieuwe infrastructuur voor handel. Een infrastructuur waarin agenten en merken samenwerken via open standaarden. En waarin succes afhangt van je vermogen om veilig, transparant en flexibel te integreren. 

Merken die nu al investeren in: 

  • Gestandaardiseerde productdata en PIM-oplossingen 

  • Veilige en modulaire backend-architectuur 

  • Compliance-tools die AI-gedreven flows ondersteunen 

… zullen sterker staan wanneer AI-aankopen de norm worden. 

Chat als de etalage van de toekomst Nieuws | AI

Transparantie is meer dan compliance. Het is UX.

In een AI-context is transparantie niet alleen een wettelijke vereiste. Het is een essentieel onderdeel van de gebruikerservaring. Als klanten niet begrijpen waarom jouw product wordt aanbevolen, of hoe hun data worden gebruikt, verlies je hun vertrouwen. En zonder vertrouwen, geen conversie. 

Dat betekent: 

  • Je moet je datastructuren kunnen uitleggen. 

  • Je moet controle houden over hoe je producten worden gepresenteerd – ook via een AI-agent. 

Wat nu?

Buy it in Chat is momenteel alleen beschikbaar in de VS, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat soortgelijke functies ook in Europa verschijnen. En met die technologie komen ook strengere regels – en hogere verwachtingen van klanten. 

Bij Kruso helpen we merken hun digitale handel toekomstbestendig te maken – van datamodellering en infrastructuurontwerp tot transparante AI-integratie. Wij geloven: wie vertrouwen opbouwt, bouwt waarde op. 

Is jouw merk klaar om deel uit te maken van de handelsinfrastructuur van de toekomst?Â