Amsterdam
Barbara Strozzilaan 1011083 HN Amsterdam
Nederland+31 970 10275733info@kruso.nl
Het komende initiatief van de EU voor Digitale Productpassen (DPP) onder de Ecodesign voor Duurzame Producten Verordening (ESPR) vertegenwoordigt een van de meest ambitieuze data-uitdagingen die wereldwijde industrieën in decennia hebben ervaren. Vanaf 2026 moet elk product dat in de EU wordt verkocht, te beginnen met batterijen, gevolgd door elektronica, textiel en bouwmaterialen, een digitale identiteit dragen die details bevat over de materialen, de ecologische voetafdruk, de repareerbaarheid en meer.
In de kern gaat DPP over het opbouwen van een gedeelde digitale taal voor producten. Voor het eerst moet informatie die historisch diep verborgen was binnen leveringsketens, verzameld, geverifieerd en gedeeld worden in elke fase van productie en distributie
Deze verschuiving zal niet stoppen bij de grenzen van de EU. Bedrijven in Azië, Noord-Amerika en daarbuiten moeten zich aanpassen aan deze nieuwe gegevensvereisten als ze toegang willen blijven houden tot de Europese markt. Effectief zal naleving van de DPP een nieuw toegangsbewijs worden voor de wereldhandel.
De potentiële impact is enorm. De wereldwijde markt voor DPP-platforms wordt verwacht te groeien van 2,4 miljard USD in 2025 naar 10,8 miljard USD in 2035, een stijging van 350 procent. Deze groei weerspiegelt hoe snel gegevensgedreven traceerbaarheid een hoeksteen wordt van moderne productie en logistiek.
Voor vooruitstrevende bedrijven is dit niet slechts een nalevingsopdracht, maar eerder een kans om digitale ecosystemen toekomstbestendig te maken en diepere operationele intelligentie vrij te maken.
De hoeveelheid gegevens die voor elk product vereist is, is enorm. Het Britse modemerk Nobody’s Child is al begonnen met de implementatie van Digitale Productpassen om zich voor te bereiden op wat komen gaat. Hun ervaring benadrukt hoe transformerend dit proces zal zijn.
DPP’s vereisen een enorme hoeveelheid gegevens - ongeveer 110 datapunten per product. Historisch gezien zijn modeleveringsketens opac, en leveranciers zijn niet gewend om dit niveau van detail te delen. We vragen ze alles van vezelherkomst tot energiebronnen. Het is een enorme verschuiving in denkwijze.
Het opbouwen van deze datastromen kost tijd. Het implementeren van een DPP is geen taak die van de ene op de andere dag kan worden gedaan. Het vereist investeringen in digitale infrastructuur, leverancierseducatie en systeeminteroperabiliteit. Voor veel bedrijven betekent het een heroverweging van hoe productgegevens vanaf de eerste dag worden vastgelegd en gedeeld.
Transparantie is niet langer slechts een regelgevingschecklist. Het wordt een kerncapaciteit voor bedrijven. Consumenten verwachten steeds vaker bewijs van duurzaamheid, en investeerders zoeken naar verifieerbare ESG-gegevens. Merken die realtime, accurate productinformatie kunnen bieden, zullen vertrouwen en differentiatie verkrijgen op een concurrerende markt.
Bij Kruso zien we dit als het begin van een nieuwe digitale architectuur voor producten - waarbij elk materiaal, component en proces deel uitmaakt van een verbonden data-ecosysteem. We volgen nauwlettend hoe deze ontwikkeling samenkomt met commerce-platforms, productdatamodellen en circulaire economieontwerpen.
Wij geloven dat in de komende jaren het Digitale Productpaspoort een sleutelrol zal spelen in het mogelijk maken van slimmere, meer transparante digitale bedrijfsystemen. De bedrijven die zich nu voorbereiden, zowel technisch als cultureel, zullen degenen zijn die de toekomst van duurzame handel vormgeven.
Digitale Productpassen zijn meer dan een compliance-project; ze signaleren een complete heroverweging van hoe we productdata beheren. Voorbereiden op hen betekent vandaag de juiste digitale fundamenten bouwen, je gegevenslandschap begrijpen en investeren in systemen die zich kunnen ontwikkelen.
Bij Kruso zien we dit als een spannende stap naar een wereld waarin digitale technologie niet alleen bedrijfs-efficiëntie aandrijft, maar ook verantwoordelijkheid en vertrouwen mogelijk maakt in elke laag van de leveringsketen.